Culori calde sau culori reci? Culori, nuante si palete cromatice
Indiferent de stilul in care este amenajat interiorul sau de bugetul proprietarului, un factor decisiv si forte important al impresiei pe care o lasă o locuintă este cromatica aleasă. Aceste decizii (sau indecizii) au un mare impact asupra designului interior. Oare nu tocmai de aceea este atât de dificil pentru unii să aleagă schemele cromatice pentru o locuintă? Unele persoane vor cât mai putină culoare, altii adoră culorile si nu-si pot imagina viata fără ele sau fără modele ori tapet. Indiferent de categoria din care faci parte, există multe trucuri potrivite pentru a pune cap la cap o schemă cromatică. In acest capitol am incercat să simplific si să explic punctele esentiale pe care trebuie să le stii despre culoare, pentru a-ti usura alegerile si decizile.
Obtinerea culorilor
Multi dintre cei care se consideră priceputi când vine vorba
despre amenajari si design interior o iau razna când trebuie să treacă la
culori. „Ajutor! Cum pot să adaug o tușă de culoare locuintei mele fară să ajungă
să mă deranjeze?" Si eu am simtit de multe ori acelasi
lucru si am avut câteva esecuri inainte să ajung la o paletă care să
functioneze pentru mine.
Culoarea este, probabil, cel mai relativ aspect din designul
interior. Pe lângă faptul că percepem culorile diferit, intervine si mediul,
care influenteaza impactul aceluiasi cod cromatic in moduri extrem de diferite.
Lumina zilei, lumina serii, piesele de mobilier, nuantele podelelor si
iluminatul sunt doar câtiva dintre factorii care pot face o culoare să pară
complet alta, in cadre diferite, in aceeasi cameră. In plus avem amintiri si
facem asocieri forte diferite.
Trebuie doar să accepti că este nevoie de timp si de rabdare
pentru a găsi culorile care îti plac cu adevărat si in mijlocul carora vrei să
traiesti, dar răsplata va fi pe măsură. Trebuie doar să alegi paleta potrivită
pentru tine, nu pentru altcineva. lar după ce alegi culorile care îti plac cu
adevărat, ghidându-te exclusiv după propriile gusturi, si nu după vreo tendintă
comercială volatilă, cred că vei rezista mai bine argumentelor de marketing si
achizitiilor scumpe, dar gresite. Alt bonus minunat!
Pe scurt despre culoare
Fizicianul Isaac Newton a pus bazele viziunii contemporane
asupra culorilor interconectate când o rază de lumină a pătruns printr-o prismă
din laboratorul său si a reflectat un spectru-curcubeu pe cealaltă parte.
Newton a analizat in detaliu acest proces si astfel a pus bazele primului cerc
cromatic, iar descoperirea lui ne-a ajutat nu doar să intelegem culorile si
conexiunile dintre diverse nuante, dar si faptul că intre lumină si culori
există o mare legătură.
in prezent există mai multe cercuri cromatice (si sisteme de culori) care arată usor diferit, in functie de principiul pe care se bazează - de exemplu, combinatiile cromatice aditive sau substractive ori perceptia umană asupra culorilor.
Combinatia de culori aditivă sau optica
Sistemul RGB (a cărui denumire se bazează pe culorile sale de bază: rosu [red], verde (green] si albastru [blue]) este folosit digital, la monitoarele de computer.
Combinatia de culori substractiva
Sistemul CMYK este un model cromatic folosit la
imprimarea/tipărirea color. Denumirea este o abreviere a celor patru culori de
bază ale sale: cyan, magenta, galben [yellow] si culoarea-cheie (de obicei
negru [black]).
Sistemul cromatic perceptual
Un exemplu este NCS (Natural Colour System°©). Acesta se
referă la modul in care percep oamenii culoarea si se bazează mai degrabă pe
proprietătile vizuale ale culorilor, nu pe cele fizice, cum ar fi compozitia
pigmentului sau dispersia radiatiei. Culorile de bază ale NCS sunt galben,
rosu, albastru, verde, alb si negru. Pe site-ul NCS putti afla mai multe
detalii despre acest sistem de culoare patentat - standardul suedez. Printre altele,
se foloseste in productia de vopsele.
Pentru a explica felul in care se construieste un cerc cromatic
si modul in care poate fi interpretat, am folosit un model bazat pe cercul
cromatic clasic al pictorului expresionist Johannes Itten. Acesta este folosit
deseori in artă, pentru a ilustra cum pot fi combinati pigmentii. Desi nu
functionează intotdeauna in practică, este relativ usor de inteles. Este bine
să cauti mai multe informatii si să aprofundezi sistemul cromatic pe care il
consideri relevant pentru proiectul tău.
Culori primare
- Rosu
- Albastru
- Galben
Obtinerea culorilor din culori primare
Amestecand culorile primare două câte două, se obtin
culorile secundare verde, oranj si violet.
Culori secundare
- Rosu + albastru = violet
- Galben + albastru = verde
- Rosu + galben = oranj
Obtinerea culorilor din culori secundare
Amestecand o culoare primară cu ca mai apropiată culoare
secundară din cercul cromatic, obtii șase nuante numite culori tertiare.
Culori terțiare
- Mov purpuriu
- Violet indigo
- Verde albăstrui
- Galben verzui
- Ocru
- Rosu teracotă
Cercul cromatic
Cercul sau discul cromatic include douăsprezece culori, iar forma sa circulară explică relatia dintre acestea. In plus, te ajută să vezi si să intelegi ce culori se potrivesc si ce culori tind să, concureze" (sunt culorile diametral opuse si se numesc contrastante sau complementare).
Culori neutre
Albul, negrul si griul se numesc culori neutre, dar nu apar in cercul cromatic. Adăugând acesti pigmenti la culorile primare, secundare si tertiare putem obtine un spectru imens de nuante.Culori complementare
Dacă te uiti la cercul cromatic, vei observa că unele sunt pozitionate exact opus fată de altele. Acestea poartă numele de culori complementare - de exemplu, galben si violet, albastru si oranj, rosu si verde. Când sunt combinate, două culori complementare se pun reciproc in evidentă. Rosul pare mai rosu (mai intens, mai aprins) când este combinat cu verde decât când este combinat cu galben, de exemplu.
Care sunt culorile calde?
Culorile din cercul cromatic dintre galben si rosu se numesc culori calde. Cu riscul de a complica lucrurile, trebuie să stii că toate culorile calde si reci au variatii atat calde, cât si reci. O nuantă de roșu care se apropie de capatul galben al spectrului sau care contine mult galben in ea va fi percepută ca o culoare calda (gândeste-te la portocaliu, un galben cu foarte mult rosu), in timp ce o nuantă de rosu care contine o cantitate mare de albastru va părea mai rece (de exemplu, visiniu/grena). Acelasi lucru este valabil pentru verde, care poate parea cald, dacâ este combinat cu o cantitate mare de galben (oliv), sau rece, dacă contine mult albastru. Un exemplu concret puteti observa si in categoria de tablouri canvas cu peisaje sau tablourile cu apus de soare, aici veti observa culorile calde cu preponderenta langa albastrul asfintitului.
Care sunt culorile reci?
Culorile de la albastru la verde se numesc culori reci.
Ce este schema de culori?
Termenul ,,schemă de culori" este folosit cu o usoară nonsalantă, de parcă lumea ar trebui să stie ce inseamna, dar lucrurile nu stau tocmai asa. Prin urmare, o explicatie mai simplă a acestei sintagme ar putea fi de ajutor.
Să stabilesti o schemă de culori nu inseamnă pur si simplu
să alegi la intâmplare câteva culori pentru suprafete sau pentru vopseaua de pe
pereti ori de pe podele, ci să alegi constient culorile pieselor de mobilier,
ale textilelor si ale celor mai mărunte accesorii. Designerii de interioare
lucrează rareori cu o singură culoare; de obicei vin cu o paletă de culori care
functionează ca ansamblu pentru a obtine efectul sau stilul dorit.
Acest tip de gândire te poate ajuta sa iei mai usor decizii
in diferitele faze ale proiectului de design interior. Magazinul de bricolaj
iti poate pune la dispozitie un pantonar cu toate nuantele disponibile sau
cartonase cu mostre de culoare. O altă variantă ar fi mostre de vopsea sau de
tapet pe care să le testezi cu mobila si lumina din incâperea pe care vrei s-o
amenajezi. Acelasi principiu se aplică si mostrelor de textile si de materiale,
pentru a fi evaluate in mediul in care vor fi folosite. Pentru că mobila,
culorile si iluminatul dintr-o cameră influentează perceptia unei culori, este
important să o vezi in mediul respectiv inainte de a lua o decizie.
Coduri cromatice
Decoratorii, pictorii, artistii si producătorii de vopsea au
incercat mereu să sistematizeze, să organizeze si să denumească atât culorile,
cât si diversele lor nuante pentru a putea comunica mai usor. Fiecare
producâtor de culori foloseste o altă denumire pentru amestecurile sale. Când
decoratorii si designerii vorbesc despre un „cod de culoare", se referă la
amestecul sau la reteta care se foloseste pentru producerea unei anumite
culori.
Sistem cromatic
Unul dintre sistemele cromatice cel mai des folosite n designul interior este NCS (acronimul pentru Natural Color System®©). Acesta a fost dezvoltat de suedezi si este folosit in industria vopselelor, dar si de producatorii de materiale, de arhitectii si de designerii din luma intreagă. Când vine vorba despre culoarea detaliilor interioare sau a textilelor, se foloseste frecvent sistemul Pantone, iar pentru elementele metalice, sistemul RAL.
Nu uita să păstrezi...
- Codurile cromatice ale vopselelor folosite la zugravirea peretilor. Notează-le în„,dosarul" locuintei!
- Vopseaua care îti rămâne după ce renovezi. Depoziteaz-o in recipiente bine sigilate, ca să o poti folosi dacă trebuie să acoperi o gaură de cui, de exemplu, sau să ascunzi defecte minore.
Truc simplu
O metodă pe care o poti folosi cand vrei să concepi o schemă
cromatică complexă pentru o incăpere este să pornesti de la un tapet sau de la
o operă de artă care iti place. Este un truc de incepator, recomandat celor
care nu simt intuitiv care sunt combinatille de culoare potrivite. Specialistii
s-au ocupat deja de asta pentru tine!
Cum procedezi: incepe de la schema cromatică a unui tapet
sau a unui tablou care iti place (nu trebuie neapărat să fie unul pe care să-l
si folosesti, desi s-ar puta dovedi cireasa de pe tort) si analizează culorile
si proportile in căutare de diferite nuante. Fă o fotografie a tabloului si
foloseste o aplicatie care te ajută sa identifici culorile folosite in acesta.
Aratăle-o celor de la magazinul de specialitate, pentru că ei te pot ajuta să o
interpretezi si să gasesti schema corectă, pe baza codurilor cromatice.
Enciclopedia naturii
Asa cum o operă de artă sau o fâsie de tapet poate genera combinatii
cromatice, si natura este o enciclopedie imensă de scheme de culori. Ajunge să
studiezi cu atentie o aripă de fluture, o sectiune prin trunchiul unui copac
sau chiar nuantele unei pietre ori ale unei stânci si îti vor veni multe idei
de combinatii cromatice. Nenumărati designeri s-au inspirat din natură în
proiectele lor de amenajări interioare. Leagă-ti sireturile si iesi la o
drumetie prin padure, la o plimbare pe plajă sau pe munte si caută indicii.
In prezent, tehnologia îti oferă solutii inteligente, care
te pot ajuta să produci scheme cromatice precise, pe baza unui singur obiect
sau a unei singure fotografi. Caută pe internet cuvinte precum
„,colormetru" sau „scanează coduri cromatice" " ca să afli mai
multe despre aplicatiile si uneltele disponibile.
Schemă cromatică pentru livinguri albe sau gri
Unora le plac culorile neutre, albul si griul, pentru că
pur si simplu li fac să se simtă bine. Altii le aleg pentru că nu-si dau seama
că si-ar putea dori si altceva. Dacă te incadrezi in cea de-a doua categorie,
ai putea avea nevoie de ajutor pentru a concepe o schemă cromatica in livingul tau alb sau in tonuri gri. Designerul Dagny Thurmann-Moe mi-a oferit o idee
foarte bună despre cum poate gândi o persoană rezervată când vine vorba despre
culori: pentru că albul, griul si negrul nu sunt incluse in cercurile
cromatice, orice bază albă sau gri va avea parte de un contrast puternic
indiferent de ce nuantă ai adăuga. Cel mai simplu ar fi să adaugi plante verzi
si lemn pentru a le imblânzi efectul tern si pentru a face mediul mai prietenos
cu culorile si nuantele. O scurtătură poate fi vopsirea peretilor incaperii
intr-o nuantă usor discontinuă, astfel incât celelalte culori să se potrivească
mai bine.
Culorile cu care este cel mai simplu să incepi sunt cele
care se regâsesc in natură: verde, albastru sau maro. Când vine vorba despre scheme
cromatice, trebuie să stii că, in majoritatea cazurilor, oricare dintre aceste
culori se va potrivi perfect, pentru că in padure, pe cer sau pe pamânt nu
există nuantă urâtă. Aceste trei culori vor oferi si o strălucire diferită
bazei neutre, albe sau gri pe care o ai deja, infrumusetând-o. Poti incepe
cu una dintre cele trei culori, pentru că sigur se vor potrivi si astfel vei
reusi să introduci culorile in casa ta.
Dacă vrei să-ti simplifici misiunea, incepe cu una dintre
cele trei culori si adauga-i un pigment negru sau gri. Asta va face contrastul
si tranzitia către suprafetele albe, gri sau negre mai usoară si mai
echilibrată.
Cea mai frecventă greseală pe care o facem când decidem să
folosim culori este să abuzam de acestea si să variem prea putin nuantele
dintr-o cameră. Dacă ai o canapea albă si o podea gri si crezi că e
suficient să pui două pernute albastre pe canapea si să montezi câteva spoturi
albastre pe măsuta de cafea, să stii că tot ce vei obtine va fi un efect
plat/bidimensional. Secretul este să aplici echilibrat culoarea si să nu
exagerezi.
O schemă cromatică poate contine sapte-nouă nuante, potrivit formulei 60/30/10+S. In loc să alegi acelasi accent de albastru-verzui peste tot, optează pentru pernute in diverse nuante ale acestei culori si să le combini cu o lumină de un albastru mai intens si câteva elemente de lemn. Si astfel vei crea senzatia de confort.
Capcana codului cromatic
Probabil câ una dintre cele mai frecvente intrebări pe care
le primesc pe Instagram este „Care este codul cromatic...?.". Răspunsul
este usor, dar in schimb eu prefer să explic de ce nu trebuie să cazi in
capcana codului cromatic când alegi culoarea peretilor pentru proiectul tău de
design interior.
Să incepem prin a defini două concepte importante. „Culoarea standard/culoarea nominală" este culoarea cu care vopsesti, specificată de producător. „Culoarea identificată/perceputa" este culoarea pe care o vezi.
Factor care afectează culoarea percepută pot fi culorile din
mediul inconjurător - mobilierul, peretii, podelele, sursele de lumină (in
functie de putere si temperatură) -, dar si lumina zilei, ale cărei nuante
alternează inclusiv in functie de schimbările meteo. Diferenta dintre culoarea
nominală si culoarea percepută se numeste „schimbare de culoare".
Unul dintre factorii care influentează cel mai mult o culoare este lumina naturală, rareori aceeagi in două locuinte diferite. Restul se poate "imita, insă localizarea ferestrelor si a casei, precum si miscarea luminii prin cameră pe timp de zi sau de la anotimp la anotimp creează modele unice. Camerele cu ferestre orientate spre nord sunt considerate, in general, mai reci, in timp ce camerele cu ferestre spre sud sunt percepute drept calde. Prin urmare, acelasi cod cromatic poate fi perceput complet diferit in casa mea si in casa ta.
Alegerea gradului corect de strălucire
Când vrei să zugravesti interiorul unei case, nu este
suficient să găsesti o culoare care iti place. Trebuie să alegi si gradul
potrivit de strălucire, pentru că doar astfel rezultatul va fi așa cum iti imaginezi.
Si totusi putini oameni intreabă despre acest lucru.
Aceeasi culoare poate arăta foarte diferit in functie de
suprafata pe care este aplicată - mată, respectiv lucioasa.
Negrul nu va fi niciodată complet negru dacă alegi un
finisaj mat. Pentru profunzime, negrul are nevoie de strălucire.
Finisarea de suprafată a unei culori se numeste grad de
stralucire si are o scară de la 1 la 100, unde 1 corespunde unei opacităti
perfecte, iar 100, unei străluciri evidente. Suprafetele mate absorb lumina,
astfel că o culoare cu un grad redus de strălucire este percepută ca find mai
intunecată.
Pe de altă parte, suprafetele lucioase reflectă lumina
ambientală intr-o proportie mult mai ridicată, iar culoarea este percepută ca
find mai deschisă. O suprafată lucioasă dă impresia de culoare mai intensă si
pentru că reproduce culoarea mai fidel decât o suprafată mată, care absoarbe
lumina de care au nevoie ochii nostri pentru a percepe corect culorile.
Culoare mată a peretilor
Avantaj: Mai permisivă, mai buna când vrei să ascunzi
defecte. Bună pentru o suprafată linistită, fără reflexii.
Dezavantaj: Nu durează, se pătează si se zgârie usor. Poate
fi dificil de indepărtat.
Culoare lucioasă a peretilor
Avantaj: Mai usor de mentinut curată si uscată. Reflectă
lumina si pare mai puternică.
Dezavantaj: Orice neregularitate este mult mai vizibilă când
o vopseaua lucioasă este combinată cu una mată
Ghid de referintă pentru gradul de strălucire
- Strălucire ridicată (90-100): Pentru armatură, metal si suprafete cu expunere prelungită la uzură, lovituri si murdărie.
- Strălucire normală (60-89): Se foloseste de obicei la podele si dulapuri. Nu este foarte prezentă in locuintele moderne. Cu vopselele pe bază de apă nu se poate atinge un luciu la fel de ridicat precum cel obtinut cu vopselele pe bază de diluanti (lac/nafta).
- Semistrălucire (30-59): Potrivită pentru podele, mobilier si armături - de exemplu, usi, ferestre, garnituri.
- Semiopacitate (11-29): Folosită frecvent pentru peretii predispusi la pâtare, de exemplu, cei din bucâtărie, hol sau camera copilor. Se sterge usor.
- Opacitate (6-10): Tolerează stergerea (variază de la furnizor la furnizor). Frecventă in dormitoare si camere de zi.
- Opacitate totală (0-5): Comună pentru suprafetele care doresti să fie complet lipsite de strălucire, de exemplu, tavanul (dar nu in bucâtârie sau in spatile umede).
Nu uita!
- Cu cât este mai intunecată o culoare, cu atât va străluci mai puternic dacă gradul de strălucire este ridicat.
- Vopseaua pentru spatiile cu umezeală trebuie să fie rezistentă la apă si impermeabilă. Aici recomand să consulti un magazin de specialitate, care te poate ajuta să alegi vopseaua potrivită!
- Vopseaua pentru componentele termice, de exemplu, trebuie să fie rezistentă la caldură.
- Pentru podelele de ciment se recomandă un prim strat de vopsea dintr-o componentă pentru trafic mediu si al doilea strat de vopsea din două componente pentru trafic intens, cu valori ale strălucirii intre 50 si 90.
- Există producători care fac vopsele nelavabile, cu grad de strălucire 5, atât pentru pereti, cât si pentru armături. Intreabă la un magazin specializat si cei de acolo te vor indruma.
Testează mereu o culoare înainte să o aplici pe un perete! Insă eu nu recomand testul clasic făcut pe un perete (ceea ce ar însemna câteva culori puse una lângă cealaltă), pentru că devine mai greu de judecat. In schimb aplică mostra pe o placă de lemn sau pe o cutie de pizza si ridic-o lângă peretele pe care vrei s-o folosesti. Este important să o privesti din unghiul potrivit. Nu uita să o aplici de două ori, pentru ca mostra să devină opacă si să poti vedea rezultatul final real. Alege culoarea la lumina de care ai parte cel mai frecvent in camera respectivă (o folosesti mai ales pe timp de zi sau seara?).
Metamerism
Fenomenul in care două culori sunt percepute ca identice
când sunt expuse la o sursa de lumină, dar par complet diferite când sunt
expuse la altă sursă de lumina se numeste metamerism. Este un fenomen forte
important, care merită luat in considerare atât când se aleg materialele
textile, cât si când se aleg culorile peretilor. Dacă investesti intr-o
canapea, este important să soliciti o mostră din tapiterie, pentru a putea
examina materialul in lumina in care vei amplasa canapeaua. Mobila tapitată cu
materiale textile este un produs la comandă, cu o durată lungă de executie si
livrare. Dacă evaluezi materialele acesteia numai in lumina din magazin, există
riscul să fii dezamagit de ea odata ce o instalezi acasă. Magazinele profesioniste
care comercializează mobilă au intotdeauna mostre de material pe care le pot
oferi clientilor. O altă solutie ar fi să soliciti cu imprumut o pernă de
canapea, pe care să o testezi in camera in care vei amplasa canapeaua.